Innoveren in een nieuw mobiliteitstijdperk | Next | Mercedes-Benz
Innoveren in een nieuw mobiliteitstijdperk | Next | Mercedes-Benz Innoveren in een nieuw mobiliteitstijdperk | Next | Mercedes-Benz

Innoveren in een nieuw mobiliteitstijdperk

Hoe Mercedes-Benz zich klaarstoomt voor een geconnecteerde, geautomatiseerde en elektrische toekomst
Meer lezen

Mobiliteit

We staan aan de vooravond van een nieuw mobiliteitstijdperk. Met de lancering van de langverwachte EQC, evolueert Mercedes-Benz mee in dit toekomstverhaal. Dat deed het bedrijf niet zomaar. Het herdefinieerde innovatie en trok de klassieke bedrijfsgrenzen open.

Onze mobiliteit staat op een kantelpunt. De technologie van geconnecteerde, elektrische en zelfrijdende wagens verandert de manier waarop we van punt A naar B bewegen. De weg ligt open voor een nieuwe, efficiënte multimobiliteit, waarbij we met een simpele klik op onze smartphone een robottaxi of autodeelservice bestellen. Een wegennet dat in verbinding staat met voertuigen. Of waarom niet dromen van een smartgrid in steden, met elektrische wagens die tijdens piekmomenten ook stroom aan het netwerk toevoegen? Alles is mogelijk.

De elektrificatie gaat de hele groep veranderen.
Michael Kelz,
hoofdingenieur Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft zijn antwoord klaar. Begin september lanceerde de autofabrikant de langverwachte EQC: een volledig elektrische SUV, de eerste telg van een nieuwe generatie volledig elektrische wagens. En dat is nog maar het begin. Daimler-topman Dieter Zetsche liet optekenen dat Mercedes- Benz vanaf 2022 steeds meer elektrische opties integreert bij nieuwe en bestaande modellen.
De lancering van de EQ-familie past in de nieuwe innovatiestrategie van moederbedrijf Daimler: het bedrijf wil zich toeleggen op Connectivity, Autonomous driving, Shared & services en Electric (afgekort CASE). Of zoals hoofdingenieur Michael Kelz van Mercedes-Benz zich onlangs liet ontvallen: ‘De elektrificatie gaat de hele groep veranderen.’

>
‘De turbulente markt van vandaag vereist zoveel expertise dat een bedrijf bijna niet anders kan dan samenwerkingen aangaan.
professor Katleen De Stobbeleir,
Vlerick Business School

Sunnyvale tot Bangalore

Open innovatie: dat is de nieuwe strategie van het autoconcern in één woord samengevat. ‘Dat wil zeggen dat je bedrijf verbintenissen aangaat over de bedrijfsgrenzen heen, om samen een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt te brengen’, zegt Katleen De Stobbeleir, hoogleraar Leadership aan de Vlerick Business School. Dat de term steeds meer valt, is niet toevallig. ‘Vroeger kon een bedrijf een tienjarenplan uitwerken. Vandaag leven we in een turbulente markt, met snel evoluerende technologie en regelgeving. De vereiste expertise is zo complex, dat het voor een individueel bedrijf bijna onmogelijk wordt om het zelf te doen. Wie concurrentieel wil blijven, moet klassieke bedrijfsgrenzen doorbreken en samenwerkingen aangaan.’

Mercedes-Benz beseft dat een centrale, geïsoleerde R&D-afdeling niet langer volstaat. Het bedrijf zette de afgelopen jaren een netwerk van R&D-facilities op in elf landen, op strategisch gekozen locaties: van Sunnyvale in Californië tot Bangalore in India. Doel? De noden van de klanten herkennen, daar op anticiperen en er snel op inspelen, hand in hand met lokaal talent.

Zo opende het autoconcern in november 2017 ook een hub in Tel Aviv, niet toevallig een stad met een bloeiende start-upcommunity. Mercedes werkte er via het acceleratorprogramma ‘The Bridge’ samen met het lokale techbedrijfje Anagog, wat leidde tot de lancering van de EQ Ready App: die analyseert op basis van het mobiliteitsgedrag van een automobilist of een overstap naar een elektrische wagen of hybride interessant kan zijn.

EQC

1. De EQC is de eerste telg van de EQ-familie, een reeks volledig elektrische wagens van Mercedes. De strakke cross-over positioneert zich tussen een SUV en een coupé.

2. De EQC haalt een autonoom rijbereik van 450 kilometer. Het intelligente ECO Assist System analyseert permanent en helpt de bestuurder zijn rijbereik te maximaliseren.

3. De wagen telt twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 300 kW (408 pk). De wagen haalt 100 kilometer per uur in 5,1 seconden.

4. De EQC is uitgerust met het innovatieve infotainmentsysteem MBUX, met enkele specifieke functies voor de EQ-reeks, waaronder de weergave van de batterijstatus en het energieverbruik.

5. Mercedes werkt aan een netwerk van snellaadstations, IONITY. Betalen kan eenvoudig met de app Mercedes me Charge.

Handen in elkaar met techbedrijven

Op andere continenten staat de samenwerking met lokaal talent nog een pak verder. Zo opende Mercedes-Benz in 2014 een eigen R&D-center in China. Het leidde tot een intensieve samenwerking met het internetbedrijf Baidu, zeg maar het Chinese Google. Toen Baidu in april 2017 een open-sourceplatform voor zelfrijdende wagens lanceerde, was Mercedes-Benz zijn eerste partner. Het autobedrijf kreeg als eerste internationale automaker een licentie om zijn zelfrijdende wagens - uitgerust met technische applicaties van Baidu - te testen op de openbare weg in Peking. Een mijlpaal.

Afgelopen zomer tekenden beide bedrijven een ‘Memorandum of Understanding’ die hun samenwerking rond geconnecteerd en geautomatiseerd rijden moet uitdiepen. ‘In dit tijdperk van artificiële intelligentie en big data evolueert de auto-industrie volgens een heel andere logica’, aldus Robin Li, medeoprichter van Baidu. ‘Het is hét moment voor internationale automakers en techbedrijven om de handen in elkaar te slaan.’

‘Het is hét moment voor internationale automakers en techbedrijven om de handen in elkaar te slaan.’
Robin Li,
medeoprichter van Baidu
‘Elke werknemer, elk team of elke afdeling kan een idee indienen, of het nu gaat om een nieuw product, nieuwe software of een nieuw businessmodel.’
Susanne Hahn,
hoofd Lab 1886 Mercedes-Benz

Sharktank

Bedrijven kampen ook intern met grenzen. ‘Een groot concern is vaak georganiseerd in afzonderlijke departementen, waardoor innovatie onbedoeld wordt afgeremd. Expertise zit niet geconcentreerd in de R&D-afdeling of aan de top, maar overal in het bedrijf. Het is de kunst om die creativiteit en knowhow te benutten’, meent professor De Stobbeleir. ‘Die silo’s doorbreken doe je niet zomaar, het vraagt een gestructureerde aanpak. ’In september vorig jaar doopte Mercedes-Benz zijn innovatiefabriek ‘Business Innovations’ om naar Lab 1886, een knipoog naar het jaar waarin Gottlieb Daimler en Carl Benz de auto uitvonden. Op papier gewoon een naamswijziging, maar in werkelijkheid een grondige modernisering van hun interne innovatieproces. Doelstelling? Goede ideeën van Mercedes-werknemers sneller naar de markt brengen.

‘Elke werknemer, elk team of elke afdeling kan een idee indienen, of het nu gaat om een nieuw product, nieuwe software of een nieuw businessmodel’, zegt Susanne Hahn, hoofd van Lab 1886. De voorstellen doorlopen een selectieprocedure, en belanden uiteindelijk op tafel van de ‘sharktank’, een raad van bestuursleden, managers uit verschillende departementen, vertegenwoordigers van de werknemers en externe durfkapitalisten.

Wordt een idee uitgekozen, dan mogen de bedenkers tijdelijk hun andere taken laten vallen. Ze krijgen financiële steun, advies en infrastructuur om hun voorstel te testen en uit te werken. Is er voldoende potentieel? Dan wordt het uitgerold: van een integratie in Daimler tot een nieuw bedrijf, alles kan. Onder meer de connectiviteitsdienst Mercedes me, de app Moovel en het autodeelplatform Car2go ontstonden in Lab 1886.
Mercedes-Benz vernieuwt met deze aanpak en combineert start-uprecepten zoals open bedrijfsgrenzen, vlakke hiërarchie en een creatieve werkomgeving, met de zekerheid, structuur en financiële middelen van een groot bedrijf.

Factory 56:
autofabriek van de toekomst

In het Duitse Sindelfingen werd begin dit jaar de eerste steen gelegd van een nieuwe assemblagehal. Vanaf 2020 rollen er de meest innovatieve wagens van de band: de S-klasse, elektrische wagens én de eerste zelfrijdende wagens. De gedigitaliseerde processen, groene energie en flexibele productie maken het tot een blauwdruk van de fabriek van de toekomst. Of zoals Markus Schäfer, hoofd productie en supplychain, het verwoordt: ‘We hebben de auto uitgevonden, nu vinden we de autoproductie opnieuw uit.’

220.000 m2: De productiesite is 220.000 m2 groot, of zo’n 30 voetbalvelden. Voor de constructie wordt 6.400 ton staal gebruikt, bijna net zoveel staal als voor de bouw van de Eiffeltoren.

Digitaal: Factory 56 is een 100 procent slimme fabriek. Zowat alle processen - van werkorganisatie, over logistiek tot kwaliteitscontrole - worden digitaal gestuurd. Papier wordt geweerd.

Mens x machine: Ondanks de nadruk op digitalisering, staat de mens centraal. Werknemers krijgen ergonomisch geoptimaliseerde werkstations, uitgerust met digitale tools als smartwatches en virtualrealityapps.

Geconnecteerd: De hele keten is verbonden: van de toeleveranciers tot de eindklant. Materialen worden naadloos aangeleverd aan de werknemers aan de band, afgewerkte auto’s rijden rechtstreeks van de band in het loadingstation. Klanten kunnen het productieproces van hun eigen wagen volgen met de app Mercedes me.

Flexibel: De productielijn kan alle mogelijke varianten en modellen aan: van elektrische tot klassieke motoren, van sedans, coupés tot convertibles. Zo speelt Mercedes-Benz vlot in op de veranderende vraag.

Groen: Het dak is uitgerust met zonnepanelen die jaarlijks 5.000 MWh produceren (voldoende om de EQC 70.000 keer op te laden). De CO2-uitstoot ligt 75 procent lager dan in huidige vergelijkbare assemblagehallen. De innovatieve ‘Blue Sky’- architectuur laat zonlicht binnen.

Ervaar zelf hoe Mercedez-Benz innoveert