Next | Mobiliteit van de toekomst | Next | Mercedes-Benz

Als uw auto de koelkast doet draaien

Van minder auto’s en minder files, tot een auto die thuis ook stroom levert voor uw koelkast. Slimme elektromobiliteit staat vandaag op de rand van de grote doorbraak. En op termijn kan de elektrische wagen ook ons dagelijkse woon- en leefklimaat helpen te verbeteren.

“We vinden onszelf volledig opnieuw uit,” kondigde Daimler-topman Dieter Zetsche aan bij de opening van het toonaangevende autosalon van Frankfurt. Dat was niet eens overdreven, zo bleek al snel: tegen 2022 wil Mercedes-Benz voor al zijn seriemodellen ook minstens één elektrische variant voorzien. Concreet betekent dit dat de Duitse autobouwer binnen vijf jaar minstens tien elektrische wagens zal aanbieden.

Dat is geen evolutie, maar een revolutie. Het nieuws maakt meteen ook duidelijk dat er geen weg meer terug is: de toekomst van de auto is ook elektrisch. Meer nog: die ommezwaai richting elektromobiliteit heeft een impact op onze volledige leefomgeving en op de wijze waarop slimme steden zich ontwikkelen. Delen, communicatie, connectiviteit en efficiëntie vormen de sleutelbegrippen.

‘Chinees Nieuwjaar zou in Duitsland resulteren in een totale verkeerschaos.’

Alexander Mankowsky futuroloog van Daimler
Alexander Mankowsky

Voor de aandachtige waarnemer is de toekomst van mobiliteit al begonnen. De eerste robotaxi's rijden rond als kleine bussen. De semiautonome rijtechnologie is beschikbaar. We staan in verbinding met gigantische platformen via onze telefoons. Auto’s zijn ook verbonden. Autodelen, ritdelen, multimodale mobiliteit, … het bestaat allemaal en is gemakkelijk toegankelijk via apps. De elektrische auto's komen eraan.

Lees meer

Mercedes-Benz investeert fors meer in R&D

Sinds 2014 zijn de R&D-uitgaven van Mercedes-Benz met 65 procent gestegen, tot ruim 6,6 miljard euro vandaag. Die sterke focus op innovatie zal zich op korte termijn bij Mercedes-dochter smart vertalen in een volledige omschakeling naar elektrische voertuigen. Zowel in de VS als in Europa, en dit al tegen 2019.

Jaar waarin Mercedes-dochter smart volledig omschakelt naar elektrische voertuigen.
R&D-uitgaven van Mercedes sinds 2014.
R&D-uitgaven vandaag.
Oplaadsessie snellaadstations.

Met het oog op de elektrische revolutie die er zit aan te komen, ontwikkelde Mercedes-Benz intussen met de Concept EQA een eerste compacte, volledig elektrische wagen, met twee volledig elektrische motoren. De auto heeft niet enkel een autonomie van zowat vierhonderd kilometer, in zogenaamde snellaadstations volstaat een oplaadsessie van amper tien minuten voor een rijbereik van 100 kilometer. Volgend jaar staat overigens ook al de lancering van de EQC op het programma.



Elon Musk, ceo en oprichter van Tesla, liet zich eind september in een tweet nogal laatdunkend uit over het bedrag dat Daimler de volgende jaren in elektrische voertuigen wil investeren. “1 miljard euro, dat is peanuts voor een gigant als Daimler-Mercedes,” tweette hij. Het antwoord uit Duitsland liet niet lang op zich wachten. “We investeren inderdaad 1 miljard dollar in één fabriek in Alabama, waar we onder meer onze nieuwe batterijen ontwikkelen, maar in totaal spenderen we de volgende jaren zowat tien miljard aan de ontwikkeling van elektrische voertuigen.”

EQA
272 pk

Twee elektromotoren zijn verdeeld over de voor- en achterassen. Samen sturen ze een vermogen van 272 pk (200 kW) naar de vier wielen. Het maximumkoppel bedraagt 500 Nm.

De innovatieve lichttechnologie maakt gebruik van laservezels. De spiraalvormige lichtsignatuur is een knipoog naar de elektrische aandrijflijn van deze auto.

Deze elektrische atleet is uitgerust met imposante wielen met een diameter van

20 inch

‘Enerzijds moet er voldoende laadinfrastructuur komen op strategische plaatsen in de stad, anderzijds moet de burger natuurlijk ook een interessant aanbod krijgen om de overstap naar de elektrische auto te stimuleren.’

‘De uitdaging voor onze steden is dubbel.’ Arthur Vijghen oprichter en directeur van The New Drive

De eerste aanzet werd in Vlaanderen al gegeven met het project Paal volgt wagen: als bewoner kunt u een laadpaal bij u in de buurt aanvragen via Eandis.

Slimme stad zkt Smart grid

De stad van de toekomst, waarin elektromobiliteit centraal staat, moet vooral een slimme stad worden. Alleen dan kan de elektrische wagen ook bijdragen aan aangenamere en meer leefbare steden, omdat de dagelijkse files en het aantal wagens drastisch zullen verminderen.
‘Sommige buurten komen bijvoorbeeld in de problemen als een grote groep bewoners daar om 18u ’s avonds collectief de wagen aan de laadpaal legt’, legt Vijghen uit. ‘We moeten het laden dus op slimme wijze spreiden. Het elektrische wagenpark in een bepaalde stad gaat dan deel uitmaken van het Smart grid, waarbij de elektrische wagen, afhankelijk van de vraag en het aanbod, op sommige momenten zelf ook stroom aan het netwerk toevoegt.’

Autobouwers worden energieleveranciers

Autobouwers zullen op termijn ook een cruciale rol gaan spelen in de mobiliteits- en energietransitie. Sommigen beseffen dat nu al, en zetten niet enkel meer in op de wagen zelf, maar ook op batterijen en energie. Bedrijven als Daimler gaan ook samenwerken met grote, klassieke energieleveranciers, net om nieuwe modellen uit te werken die inspelen op dat snel veranderende mobiliteitsmodel. Elektrische wagens winnen snel aan rendabiliteit, zodat ook almaar meer grote bedrijven de omslag zullen maken.

Vroeger:
Auto als geïsoleerd transportmiddel: waardeberekening uitsluitend op basis van mobiliteitscriterium

Binnenkort:
Auto als volwaardig deel van energiesysteem: betaalt zichzelf terug op basis van energetische waarde

Autobouwers storten zich op elektrische mobiliteit en slimme energie-oplossingen. Elektriciteitsbedrijven ontdekken elektrische mobiliteit als nieuwe groeimarkt.

Bedrijven installeren tientallen laadpalen tegelijk om bedrijfswagens op te laden: stijgende vraag naar slim energiemanagement. Groeimarkt voor allerlei nieuwe bedrijven.

Multimodale mobiliteit

‘Een elektrische wagen past perfect in de multimodale mobiliteit van de toekomst, waarbij we voor elk traject de meest optimale vervoersoptie kiezen’, legt Vijghen uit. ‘En dan is er nog de nakende doorbraak van de zelfrijdende wagen. Een elektrische wagen is daarvoor de perfecte match, omdat hun onderhoudskosten een pak lager liggen en omdat ze ook een langere levensduur hebben.

‘Vandaag zijn de meeste elektrische wagens bedrijfswagens, die zowel thuis als op het werk worden opgeladen.’ Joeri Van Mierlo directeur van het aan de VUB verbonden MOBI (Mobility, Logistics and Automotive technology research centre)

De zelfrijdende wagen op afroep, die komt aanrijden als je hem nodig hebt, zal het aantal eigen wagens fors doen dalen. En dit model gaat ook perfect hand in hand met andere mobiliteitsoplossingen, waardoor een gezin geen tweede wagen meer nodig heeft, die nu toch maar hele dagen op de oprit staat.’

‘Dit is geen klassieke auto meer, maar een gloednieuw mobiliteitsconcept.’ Britta Seeger Hoofd Marketing & Sales bij Mercedes-Benz Cars, over de smart Vision EQ

Die visie werd op het recente autosalon van Frankfurt bevestigd en geïllustreerd door Britta Seeger, wereldwijd hoofd Marketing- & Sales bij Mercedes-Benz Cars. Ze onthulde in Frankfurt een gloednieuwe conceptcar die perfect aangeeft hoe de combinatie van elektromobiliteit én autonomous driving ons mobiliteitspatroon ingrijpend zal veranderen.

The future of mobility | smart vision EQ fortwo

‘Dit is geen klassieke auto meer, maar een gloednieuw mobiliteitsconcept dat de gebruiker in eerste instantie een pak meer comfort bezorgt’, klonk het. ‘Deze auto is ideaal voor carpooling en carsharing: je hoeft als gebruiker niet meer op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde vrije auto of taxi, die auto zal op zoek gaan naar jou.’

‘Dankzij nieuwe technologie en big data worden vraag en aanbod naadloos op elkaar afgesteld en kunnen telkens verschillende mensen tegelijk vervoerd worden. De auto zal nog uitsluitend via smartphones gestuurd en bestuurd worden.’

Nieuw
mobiliteitsconcept

Het nieuwe mobiliteitsconcept zal de wijze waarop we in een stad leven en ons verplaatsen hoe dan ook ingrijpend veranderen.

  • Er zullen niet enkel een pak minder auto’s rondrijden.
  • Ecologischere en efficiëntere mobiliteitsstroom
  • Poolcars en deelwagens die ’s nachts niet gebruikt worden, kunnen worden ingezet om pakjes en goederen te vervoeren en af te leveren.
  • Auto’s communiceren met hun omgeving, bijvoorbeeld verkeerslichten, via een grondig aangepaste smart-stadsinfrastructuur

Ook andere groene energiebronnen, zoals eigen zonnepanelen of windmolens die voor de stroombevoorrading van een volledig bedrijvenpark instaan, hertekenen stilaan ons klassieke energiemodel.

‘Het staat in de sterren geschreven dat de actieradius van elektrische voertuigen de komende jaren een flink stuk groter zal worden. Tegelijk zullen ook de batterijen sterk in prijs dalen. Gevolg? De meeste chauffeurs die elektrisch rijden houden veel meer energie in hun batterij over.

‘De actieradius van elektrische voertuigen zal de komende jaren een flink stuk groter zal worden.’ Joeri Van Mierlo directeur van het aan de VUB verbonden MOBI (Mobility, Logistics and Automotive technology research centre)

Daardoor ontstaan er over enkele jaren ook nieuwe businessmodellen: mensen laden hun elektrische wagen overdag op tijdens de werkuren – al dan niet gesubsidieerd door de werkgever. En ’s avonds gebruiken ze de restenergie voor de elektriciteit in hun huis.

Voordelen van dit nieuwe businessmodel?

  • Een centraal distributienetwerk wordt op termijn overbodig en het kan ook niet meer overbelast worden op piekmomenten.
  • Vandaag bestaat de elektriciteitsfactuur van de gemiddelde consument voor ruim 60 procent uit distributiekosten, dus het zou ook financieel een goede zaak zijn voor de consument.
  • Dit nieuwe model past ook perfect binnen de bredere evolutie in de energiesector van almaar gedecentraliseerde productie – zoals eigen zonnepanelen of windmolenparken. De technologie hiervoor – V to G, Vehicle to Grid – is vandaag al beschikbaar. Je hebt daarbij uiteraard ook een batterij thuis nodig, die de continuïteit van de stroomtoevoer verzekert wanneer je met de wagen op het werk bent.

Dit nieuwe businessmodel zal dus pas rendabel worden wanneer de prijs van die batterijen voldoende gezakt is.

Smart grid

  • Slimme elektriciteitsnetwerken die optimaal gebruik maken van nieuwe technologieën.
  • Flexibel tweerichtingsverkeer van elektriciteit (van de producent naar de consument en omgekeerd).
  • Intelligente en zelfsturende meters zorgen voor regeling stroomtoevoer en –afgifte in functie van tijdstip van de dag, verbruik op het hele net, benodigde vermogen enz.
  • Ideaal in combinatie met groene energiebronnen zoals zonnepanelen of windmolens.

Vehicle to Grid (V2G)

  • Maakt het mogelijk om overtollige stroom (vb van zonnepanelen) op te slaan op autobatterij en pas later opnieuw af te geven
  • De overtollige stroom kan thuis worden gebruikt of op het elektriciteitsnet worden overgezet
  • Krachtige thuisbatterij noodzakelijk, zodat de continuïteit van de stroomtoevoer altijd verzekerd blijft.

‘De toekomst is elektrisch, daar is vandaag geen twijfel meer over.’

De toekomst is elektrisch, daar is vandaag geen twijfel meer over. Het enige valabele alternatief voor de minder milieuvriendelijke diesel- en benzinewagens is momenteel de elektrische auto. Op de echte doorbraak daarvan blijft het in ons land nog even wachten, maar het is nu vooral aan de overheid en het bedrijfsleven om mee op die kar te springen en zo ook de consument over de streep te trekken.

Dat het dan bijzonder snel kan gaan toont het Noorse voorbeeld aan: daar zijn anno 2017 al zowat 30 procent van alle verkochte nieuwe wagens elektrisch.

Ervaar zelf hoe Mercedes-Benz innoveert. Boek een testrit.

Meer lezen over elektromobiliteit?

Smartphone op wielen Als de verlichtingspaal een laadpaal wordt Hybride F1-technologie van het circuit naar de rijweg



Bekijk de pdf van Next

Next Magazine