Design meets technology | Next | Mercedes-Benz

Design en technologie komen samen, zeker in tijden waarin technologische innovaties zowat alle zekerheden op de helling zetten. Gordon Wagener (Chief Design Officer bij Daimler AG) en Borre Akkersdijk (oprichter textiellabel By Borre) tonen zich genuanceerd over de impact van technologie op hun werk. Technologie moet vooral functioneel zijn.

Leven in de toekomst

Al in 1995 – toen er van apps, zelfrijdende auto’s of artificiële intelligentie nog geen sprake was - opende Mercedes een R&D-centre in Silicon Valley. Het Duitse merk was daarmee de eerste autoconstructeur die in het Californische technologiewalhalla neerstreek.

Dit jaar opent Mercedes een gloednieuw Advanced Design Centre in het Sophia Antipolis Science and Technology Park, een innovatie-hotspot aan de Franse Azurenkust.

Wij leven letterlijk in de toekomst

Dat Mercedes uitgerekend daar een nieuw designcentrum opent, illustreert de verwevenheid tussen design en technologie. “Dat kan moeilijk anders”, betoogt Gordon Wagener. “Wij tekenen auto’s die ten vroegste over vijf jaar hun intrede doen op de markt. In sommige gevallen blikken we zelfs twintig jaar vooruit. Wij leven letterlijk in de toekomst.”

Cross-sectoraal

Technologie is meer dan ooit cross-sectoraal. Mercedes trekt in zijn R&D-centre in Silicon Valley specialisten uit de meest uiteenlopende disciplines aan. Van mensen die een verleden hebben bij een grote filmproducent tot software-ingenieurs die op Stanford University onderzoek doen naar het internet of things.

Wagener: “Dat is niet onlogisch. Connectiviteit is een sleutelbegrip in de slimme auto van de toekomst. Designers en software-ingenieurs moeten de handen in elkaar slaan. Onze ingenieurs en technologiespecialisten zijn verantwoordelijk voor alles wat onder de motorkap en achter het dashboard van zo’n smart car schuilgaat. Als ontwerpers moeten wij al die technologische snufjes ook vertalen naar de bestuurder en de inzittenden. De auto vervelt tot een soort digitale vriend die met je meerijdt.”

Connectiviteit is een sleutel-begrip in de slimme auto.

Smart textiles

Ook in andere vakgebieden vervaagt de grens tussen designers en technologiespecialisten. Een mooi voorbeeld is de Nederlandse modeontwerper Borre Akkersdijk. Zijn textiellabel By Borre, groeide uit tot een labo dat zich vooral specialiseert in de ontwikkeling van smart textiles. Akkersdijk ging intussen onder meer al voor grote namen als Nike of Adidas aan de slag.

“In ons eindproduct zijn twee dingen belangrijk: de esthetiek, uiteraard, maar ook almaar meer de functionaliteit. Terwijl kledij in 90 procent van de gevallen nog uitsluitend op basis van esthetische overwegingen en criteria wordt gekocht, verandert dat in de toekomst ingrijpend. Dat heeft alles te maken met de intrede van technologie in het volledige ontwerpproces. Die moet functioneel zijn, en in de toekomst wordt de vraag almaar meer: wat kan die kleding doen voor de mensen die ze draagt?”

Design experience

“Technologie en design zijn nooit twee volledig gescheiden werelden geweest. We zien dat ze vaker hand in hand gaan”, maakt Wagener zich sterk. “Technologie is meer dan ooit alomtegenwoordig, jazeker, maar het is net de design experience die dan écht het verschil maakt. Design zorgt voor een aangename beleving van technologie, het brengt die technologie ook echt tot leven.”

Freeform
architectuur

“Omgekeerd kan nieuwe technologie ook bevrijdend werken voor een designer. Jaren terug al tekende het wereldberoemde architectenbureau Zaha Hadid Architects fantastische gebouwen, die toen helaas nog te lastig waren om effectief gebouwd te worden.”

“Vandaag kunnen die architecten terugvallen op software uit de auto-industrie die hen toelaat aan freeform-architectuur te doen, waardoor ze almaar meer gaan werken zoals autodesigners dat al vele jaren doen. In die zin leven we als autodesigners in bijzonder opwindende tijden. De oude staalindustrie versmelt haast letterlijk met de wereld van chips en apps. Autodesign zal doordoor in enkele jaren tijd sneller evolueren dan in de 130 jaar dat we nu al auto’s maken.”

Rijker & impactvoller

Hamvraag: maakt al die nieuwe technologie designers finaal ook creatiever? Kunnen ze - net door over het muurtje te kijken en technologie uit heel andere sectoren binnen te halen en in hun ontwerpen te verwerken - hun design nu ook rijker en impactvoller maken?

Het antwoord van kledingontwerper Borre Akkersdijk klinkt genuanceerd: “Technologie is een middel, geen doel op zich. Ze moet altijd functioneel zijn en het gebruiksgemak verhogen. Auto’s zitten natuurlijk al tjokvol technologie en sensoren die het gebruiksgemak moeten verhogen, maar in de toekomst wordt de auto nog veel meer een voertuig op afroep dat je vooral utilitair gaat gebruiken.”

“Daar hoort voor een luxemerk als Mercedes wel een belangrijke kanttekening bij. Het service- en comfortniveau van zijn auto’s ligt al zo hoog dat vele klanten zich vooral zullen blijven baseren op die esthetische meerwaarde.”

Toegenomen efficientie

Wagener ziet de toegevoegde waarde van technologie vooral in de betere omkadering en de toegenomen efficiëntie van designers. Maar hij is ook heel resoluut. Je kan onmogelijk een auto volledig op een schermpje ontwerpen.

“Het aantal mensen bij Mercedes is de voorbije twee decennia min of meer onveranderd gebleven. Tegelijk is ons portfolio wel stukken groter geworden, en is het design zelf heel wat complexer dan twintig jaar geleden. Mercedes heeft niet de gewoonte bepaalde design-opdrachten uit te besteden, we ontwerpen alles zelf, van de koplampen tot het audiosysteem.”

We ontwerpen alles zelf, van de koplampen tot het audio-systeem.

“Nieuwe technologie heeft ons stevig geholpen om een stuk meer efficiëntie in het hele designproces te stoppen, en zo de stijgende workload te counteren. Geloof me of niet, we knutselen nog altijd een eerste prototype van een nieuwe wagen in elkaar in klei, op de vloer van ons atelier. Een auto moet je zien én voelen.”

Mercedes

Meer dan
computer

“Als je me dan vraagt of de computer ons ook een stuk creatiever heeft gemaakt, dan vrees ik dat mijn antwoord eerder ontkennend is. Je moet technologie vooral inzetten waar die relevant is en een meerwaarde betekent, vergelijk het maar met schilderen. Wil je een dikke streep schilderen dan gebruik je een dikke verfkwast, wil je een fijn streepje op papier zetten dan grijp je naar een fijne verfborstel.”

Mercedes

Ervaar zelf hoe Mercedes-Benz innoveert. Boek een testrit.

Bionics

De designers van Mercedes-Benz experimenteren met bionics. Deze toepassingen zijn de vertaling van ideeën uit de natuur naar technische concepten en industriële toepassingen.

Het studiemodel F 015 herkent zijn omgeving en werkt ermee samen. Daimler Trucks laat vrachtwagens in kolonne rijden, net als vogels die in zwermen vliegen. Het Duitse technologiebedrijf Festo ziet de toekomst van productie als autonome systemen die samen gemeenschappelijke taken uitvoeren, vergelijk het met mieren in een mierennest.

Nanotechnologie

Nanotechnologie

Een ruit lijkt een eenvoudig auto-onderdeel, maar net daar mogen we een van de grote revoluties verwachten. Je ruiten wassen of ijs afkrabben, behoren over enkele jaren tot de verleden tijd. Onderzoekers ontwikkelden een ruit waarvan de bovenste laag het uv-licht filtert en water afstoot, terwijl een tweede laag vuil en vet verwijdert.

Dat kan allemaal door nanotechnologie. Die maakt gebruik van minuscule deeltjes, amper groter dan een atoom. Mercedes past ze al jaren toe om het lakwerk beter bestand te maken tegen krassen, ook de katalysator wordt veel kleiner dankzij minisensoren en materialen worden lichter.

Tech & Touch

Tech & Touch

De verwarming aanleggen vanuit de auto, voor Amerikaanse Mercedes-rijders is dat al realiteit. De spraaktechnologie in personenauto’s groeit spectaculair. Almaar meer innovatieve toepassingen maken de weg vrij voor connected cars, 'rijdende kantoren'.

De virtuele assistent Ask Mercedes maakt zelfs het bladeren door het instructieboekje overbodig. De onlangs gelanceerde app maakt gebruik van spraaktechnologie. Deze virtuele assistent kan overweg met gesproken vragen. De applicatie combineert de chatbot met augmented-realityfuncties: de gebruiker kan bedieningselementen en displays in de auto scannen met zijn smartphonecamera. Vervolgens geeft de app uitleg.