Bijenogen voor zelfrijdende auto | Next | Mercedes-Benz
02

Bijenogen voor zelfrijdende auto

Autobouwers, en niet alleen zij, halen steeds meer de mosterd in andere kennisdomeinen. Dat werd tijdens de me Convention in Stockholm overtuigend aangetoond door een alliantie van biologen, oogwetenschappers en computerwetenschappers.

Het uitgangspunt van de verzameling wetenschappers? Met ruim 600 miljoen jaar evolutie op de teller hebben heel wat dieren zich almaar beter aangepast aan hun leefomgeving, en dat levert bijzonder verrijkende inzichten op voor alle mogelijke wetenschappelijke domeinen. Het mag dus niet verbazen dat computerspecialisten vandaag ook de dierenwereld bestuderen, want daar valt heel veel kennis te rapen.

4.500 kleine oogjes

Zo bouwen de ingenieurs van de zelfrijdende auto vandaag onder meer voort op het oog van bijen. Zo’n oog bestaat uit 4.500 kleine oogjes. De resolutie van dat bijenoog is veel minder goed dan die van het menselijke oog, waardoor bijen een stuk minder details kunnen onderscheiden. Daar staat tegenover dat hun kleurenzicht stukken beter ontwikkeld is. Daardoor kunnen ze de nectar in bloemen beter onderscheiden. Bovendien zien die bijen dankzij hun speciale ogen ook veel beter bewegingen op heel korte afstand. En zo kunnen ze zich perfect door heel kleine openingen wringen, zonder ergens tegenaan te vliegen.

Multidisciplinair

Ingenieurs, biologen en computerspecialisten sloegen de handen in elkaar om op basis van die inzichten nieuwe sensoren te ontwikkelen, die de stuurhoek van een zelfrijdende wagen kunnen perfectioneren. ‘Wat we zien, is essentieel in hoe we onze omgeving beoordelen en daar mee interageren. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor de camera’s waarmee zelfrijdende wagens worden uitgerust’, legt Almut Kelber uit, als biologe verbonden aan Lund University.
Misschien was dat dan wel de allerbelangrijkste les van de me Convention 2018: de toekomst is veelbelovend, maar vooral ook heel multidisciplinair. De tijd dat mobiliteitsoplossingen nog uitsluitend bedacht werden in een autofabriek is definitief achter de rug.

‘Wat we zien, is essentieel in hoe we onze omgeving beoordelen en daar mee interageren. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor de camera’s waarmee zelfrijdende wagens worden uitgerust’
Almut Kelber, Lund University.